maandag 21 april 2014

21/04/2014

Lieve mensen,


Vandaag 21/04/2014, op de 7e dag na de geboorte, vond de naamgevingsceremonie van de tweeling *Mariama & Isatou* plaats in de compound van Arabiatou (moeder). 

Op deze belangrijke dag worden de oudsten van het dorp uitgenodigd om de ceremonie uit te voeren. Ik mocht ter uitzondering deelnemen aan de ceremonie, omdat ik de bevalling had gedaan. Een buitenkansje dus! :-)
Ik moest wel mijn schoenen uitdoen en mijn haar bedekken, en dan mocht ik mee tussen de oudsten gaan zitten op het heilige matje (zie foto's). 



 Men begon met de Mariama, het baby'tje dat het laatst geboren was. Daarna volgde Isatou. Men zeepte het hoofdje in en dan schoor men al de haartjes af. Dan plaatste men een bolletje colanoten bovenop de schedel, wat dan een hele dag ter plaatse bleef. Heel de dag werd er samen met familie en vrienden gegeten, gedronken en gedanst. Wat een plezier dat iedereen had!
Ik had voornamelijk oog voor de 2 zoetjes die ik ter wereld had gebracht, en was erg blij dat ze al goed waren bijgekomen. De borstvoeding was duidelijk een succes, dankzij de intensieve begeleiding de eerste dagen.
Foto boven: Mariama (link) & Isatou (rechts) met de traditionele colanoten op hun geschoren hoofdje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten