maandag 14 april 2014

14/04/2014

Lieve vrienden en familie,

Met véél fierheid kan ik jullie meedelen dat ik vandaag omstreeks 7u30 deze ochtend een schattige meisjestweeling ter wereld heb gebracht !!

Ik zeg al weken "Voordat ik naar huis terugga wil ik dolgraag een stuitbevalling hebben gedaan". Wel, vanochtend was het eindelijk zo ver... :-) 
Isatou, de hoofdvroedvrouw van het Gunjur H/C, wekte me om 06u00 deze ochtend voor een dame in arbeid met een (of twee) "Breech Position(s)". Dit betekent stuitligging in het Nederlands. Ik was meteen alert -wat dus zelden voorkomt als ik diep in slaap lig- omdat ik al zolang had uitgekeken naar het uitvoeren van een stuitbevalling. Ik kroop snel uit mijn slaapzak, onder het muggennet door en schoot mijn werkuniform aan. Toen ik op de verloskamer aankwam, informeerde Isatou me over haar vermoeden van een tweeling. En ja hoor, twee lieve meisjes kwamen door middel van een stuitbevalling ter wereld. Het eerste baby'tje werd vlot geboren om 07u35, terwijl het tweede baby'tje wat meer hulp nodig had van mij en dan geboren werd om 07u42. Beiden kindjes hadden een vlotte start, en hebben een geboortegewicht tussen 2,5 en 3 kg (wat mooi is voor een meerling zwangerschap). Ze stellen het beiden goed, doch heeft het tweede baby'tje wat moeilijkheden met goed aan de borst te drinken. Hier en daar was wat bijsturing nodig van een vroedvrouw, maar dit zal de komende dagen hopelijk wel verbeteren.
Hieronder het eerste kiekje van de schattige meisjes:
Wat deze dag voor mij nog specialer maakt, is dat de moeder Arabiatou mijn naam vroeg zodat ze één van haar dochters naar mij kon noemen. Dit omdat ze zo tevreden was van mijn begeleiding tijdens de bevalling en postpartum. Haar ander dochtertje noemt ze Isatou, naar de hoofdvroedvrouw. Normaal worden meisjestweelingen in Gambia standaard "Awa en Adama" genaamd. 

Lieve Mariama & Isatou, ik wens jullie veel geluk in jullie komende leventje! Ik zal jullie en jullie mama Arabiatou nooit vergeten. Het was een zeer unieke ervaring voor mij.


Vele groetjes, van jullie Vroedvrouw Mariama/Sabrina

Geen opmerkingen:

Een reactie posten