zondag 11 mei 2014

11/05/2014

Lieve vrienden en familie,


Omdat ik bijna terug naar huis ga, hebben enkele vrienden en een collega Afrikaanse kledij laten maken op maat. Lief he! Ik heb de stof en stijl mogen kiezen in Brikama, en samen zijn we naar de Tailor gegaan. Hij deed de metingen en maakte Afrikaanse kleedjes. Ze hebben oude naaimachines (met zo een voetje om in gang te zetten), maar blijkbaar kan hij er zéér goed mee werken! 
Van de Touray-Familie kreeg ik een blauw kleed met bloemenpatroon, van Sainy kreeg ik een rode avondjurk en van Isatou kreeg ik een bruine top en rok. Ik heb nog niet veel foto's, enkel van het blauwe kleed omdat ik er deze ochtend mee naar de Naamgevingsceremonie van Wulla ben gegaan (foto rechts).

Wulla had tijdens één van mijn nachtshiften een flinke dochter op de wereld gezet. Tijdens arbeid en bevalling had ze het erg moeilijk, omdat de ontsluitingsfase zo lang duurde. Epidurale anesthesie wordt niet gebruikt in Afrika, zo dus bevallen (bijna) alle dames natuurlijk. Ik moest dus mijn  vroedvrouwen-truckendoos boven halen, om Wulla door de vermoeiende contracties te loodsen. De bevalling was niet gemakkelijk, maar samen hebben we dit tot een goed einde gebracht! Ze heeft haar mooie dochter naar mij genoemd, omdat ze me zo dankbaar is voor al de mentale en fysieke steun in arbeid, bevalling en postpartum.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten