woensdag 7 mei 2014

07/05/2014

Lieve vrienden en familie,

Gisteren nacht was het eventjes druk op de verloskamer in het Gunjur H/C. 
Ik heb 3 complexe bevallingen gedaan op 2 uurtjes tijd, maar het resultaat loonde: 3 schattige meisjes met een goede Apgar-score werden veilig ter wereld gebracht ! :-)

De eerste bevalling werd bemoeilijkt door het vasthaken van de bovenste schouder van de baby achter de symfyse van de moeder. Dankzij onze goede opleiding wist ik wat ik moest doen om het kindje veilig en zonder kwetsuren geboren te laten worden. Het was niet gemakkelijk zonder enige assistentie, maar het lukte wel. Ik heb het klusje alleen geklaard. De lokale vroedvrouw stond erbij en keek ernaar... 

De tweede bevalling was ongeveer dezelfde situatie, alleen kwam hier nog bij dat de navelstreng vast rond de nek zat... Op deze moment was ik ook net alleen omdat de shiftwissel plaatsvond, en de lokale vroedvrouw van de nacht was zich net gaan omkleden.

De derde bevalling was moeilijk, omdat de baby in een zogenaamde "sterrenkijker-positie" lag. Normaal gezien komen baby'tjes ter wereld met hun gezichtje gericht naar de poep van de moeder. Dit meisje vond de hemel mooier, en kwam zo ter wereld. In deze positie is een vaginale bevalling mogelijk, maar moeilijker. Met een beetje hulp van mij en de lokale vroedvrouw werd het kindje geboren (zie foto onder).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten